Sigue el blog por Email

sábado, 8 de octubre de 2016

VM-kvalik: King: - Jeg kan ingenting om Aserbajdsjan. Det eneste jeg vet er at de ser ut som et mini-Dubai

NÅ SMELLER DET: Joshua King og Norge trent lett i går kveld. Klokka 18.00 smeller det på Baku Olympic Stadium. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
NÅ SMELLER DET: Joshua King og Norge trent lett i går kveld. Klokka 18.00 smeller det på Baku Olympic Stadium. Foto: Terje Pedersen.


- Tre poeng er det eneste som teller. 


Aserbajdsjan - Norge, VM-kvalifisering på Max klokka 18.00
BAKU (Dagbladet): Per-Mathias Høgmo er klar: «Se opp for Aserbajdsjan!» Joshua King (24) - derimot - innrømmer:
- Jeg kan ikke navnet på en eneste spiller.
Den norske Bournemouth-spissen strekker seg enda lenger:
- Jeg kan faktisk ingenting om laget. Det eneste jeg vet er at Aserbajdsjan har oljepenger og ser ut som et mini-Dubai.
Stemningen var rolig og avslappet på den nasjonale arenaen i hovedstaden Baku i går. Men under overflaten bobler det: Flere eksperter antyder at Høgmo kan gå inn i sine siste dager som landslagstrener.
Et tap for Aserbajdsjan i kveld - på toppen av en lang rekke begredeligheter - ja, da er det ikke mer å snakke om: Tre år med «Prosjekt Høgmo» vil gå inn i kategorien fiasko.
- Den type spørsmål opptar ikke min agenda, sier Høgmo om sin egen stilling.

Advarer

Joshua King trikset lett før kveldens kamp i VM-kvalifiseringen. Mens Høgmo advarer mot laget som er ranket som nummer 133 i verden, innrømmer 24-åringen at han er blank.
I FIN FORM: Joshua King har scoret to mål for Bournemouth denne sesongen. Foto: NTB Scanpix
Fakta er likevel at Aserbajdsjan har to lag med i Europa League - Qarabag og Gabala. Spillere herfra utgjør kjernen i troppen til den kroatiske treneren Robert Prosinecki. Laget åpnet kvalifiseringen med å slå San Marino 1-0. Nå er drømmen å sette Norge på plass.
King er blant dem som kan score mål. Tidligere i uka fikk han en slagskade i beinet. I går kveld ble han friskmeldt.
- Jeg føler meg i form og har hatt en bra sesong, slår han fast.

Nonchalant

King har to nettkjenninger for Bournemouth i Premier League. Enkelte etterlyser at han skal markere seg mer på landslaget. Han er sterk som en okse, men kan virke nonchalant. På 24 kamper med flagget på brystet har han fem mål.
Oppgjøret blir ingen vanlig kamp. Nå handler det om at Norge må vise at laget vil være med i VM-racet.
- Tre poeng er det eneste som teller. Det samme gjelder mot San Marino tirsdag. Jeg liker ikke å snakke om neste kamp før vi er ferdig med den første. Men nå kan jeg trygt stå her og si at vi må ha seks poeng, påpeker King.

Tyskland favoritt

Bare gruppevinneren går til Russland-VM i 2018. Åtte av de ni beste gruppetoerne får spille playoff.
«Alle» tar det for gitt at Tyskland vinner gruppa. Andreplassen vil trolig handle om Tsjekkia, Nord-Irland og Norge. Aserbajdsjan og San Marino vil mest sannsynlig falle av lasset.
Høgmo - på sin side - tar ingenting for gitt.
TRIKSET MED BALL: King friskmeldte seg selv i går kveld.  Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
- Aserbajdsjan er et vanskelig lag å bryte ned, sa han på en pressekonferanse i går kveld.
Det nasjonale ikonet heter Rashad Sadygov. Han er kaptein og har 104 landskamper.

God statistikk

Norge kan foreløpig klamre seg til statistikken. På fire møter mot Aserbajdsjan er det blitt tre seirer og en uavgjort. Ingen mål er sluppet inn.
Nybakt pappa King håper trenden fortsetter. Selv virker han sterkere enn noen gang. Han avviser at det har noe å gjøre med timer i styrkerommet:
- Jeg har ikke løftet vekter på tre år. Det gjør meg bare tyngre og treigere.
- Hva sier lagkameratene til denne filosofien?
- Hva skal de si? Jeg er fotballspiller og ikke bodybuilder.
Stadion i Baku tar 69.000 tilskuere. Til kveldens nøkkelkamp er det ventet rundt 25.000 personer.
Publicar un comentario