"Icebreaker" var ikke blant de ti låtene som gikk til finalen i årets Eurovision. Hun var en outsider i konkurransen, likevel kom det som en overraskelse på mange at hun ikke gikk videre.
- Jeg vant over meg selv. Jeg sto på den scenen og ga mitt, og er så sinnsykt stolt over meg selv. Jeg synes jeg gjorde en god jobb, og jeg er veldig fornøyd. Jeg storkoste meg, og det var det viktigste for meg, sa Agnete til et stort norsk pressekorps bare noen få minutter etter at resultatene ble lest opp.

Ønsket å møte pressen

På forhånd var det varslet at hun ikke ville komme ut og snakke med pressen uansett, men prosjektleder for MGP, Stig Karlsen, sier til Aftenposten at det var Agnete selv som plutselig sa at hun ønsket å gå ut og møte pressen.
- Det var veldig gøy å stå på scenen i dag, jeg er superfornøyd.
- Nå har jeg det veldig bra, jeg er så stolt over meg selv. Jeg klarte å stå på den scenen i dag, og det var det som var viktig for meg. Nå skal jeg slappe av, sa Agnete.
- Hva har du gjort denne uken?
- Jeg har slappet av, forberedt meg, sunget og tatt det med ro. Folk har vært veldig snill og god, og veldg støttende.
- Hvordan var det da du hørte Litauen ble ropt opp som siste land?
- Vet du hva, da tenkte jeg, skjitt au. Sånn er det, jeg er fornøyd at jeg klarte å stå på den scenen i kveld. Det viktigste at jeg føler jeg har vunnet over meg selv, sier Johnsen.
  • Åtte svar: Hvorfor i alle dager er Australia med i Eurovision? 
- Hvordan går det egentlig med deg?
- Det går jo greit, men ikke kjempebra. Jeg fighter på, jeg sto på denne scenen i kveld, og jeg er på vei til å følge meg veldig bra.
- Hva er prosessen videre nå?
- Jeg skal være hjemme, ha ro, så ser vi hva som skjer.
Agnete Johnsen kommenterte også responsen hun har fått på sin åpenhet rundt sine mentale problemer.
- Det betyr så mye for meg, det å se at folk snakker om det og er åpen om det selv. Fordi det er så mange som sliter med forskjellige ting, og man kan klare å gjøre alt. Det har egentlig ikke vært en tung utfordring å være med i Eurovision, for man må utfordre seg selv for å klare å bli frisk, og dette har egentlig bare vært en positiv ting for meg, sa Agnete.

Karlsen får fortsette

Prosjektleder Stig Karlsen i NRK sier til Aftenposten at torsdagens skuffelse i Stockholm ikke får noen konsekvenser for MGP-general Jan Fredrik Karlsen.
Den erfarne musikk- og bransjemannen mislykkes nå i sitt første år som musikkansvarlig, men får likevel lov til å fortsette i jobben.
  • Han startet det hele for svenskene 
- Jeg er førstegangsreis i dette sirkuset og har vært veldig spent. Men vi gledet oss veldig over det Agnete leverte. Samtidig var det flere overraskende låter som gikk videre, som jeg aldri trodde kom til å skje. Så gikk ikke vi videre, og det må vi bare takle, sier Karlsen.

Mitt ansvar

- Jeg er stolt av hennes prestasjon, hva hun klarte å hente frem av energi i den situasjonen vi har befunnet oss i. Samtidig visste vi at det var en utfordrende låt, enten så elsker du den eller så gjør du det ikke. Og Europa gjorde det åpentbart ikke, sier han.
Han var ikke sen om å påta seg alt ansvar.
- Jeg er en enkel gutt fra landet, enten vinner vi eller så taper vi. Og det er min skyld alt sammen, jeg tar det. Og jeg skal bære det gjennom et helt år til neste Melodi Grand Prix, sier Jan Fredrik Karlsen.